Çarşamba, Ocak 04, 2012

Geri dönüştürmeli mi dönüştürmemeli mi?

Ece bir mail göndermiş ve bir blog, bak tam sana göre diye. Hemen şurada..

Aklıma geldi, geçen gece bizim apartman görevlisi geldiğinde evde geri dönüşüm için biriktirdiklerimizi verirken, "abla biliyor musun, şu karşıdaki 30 daireli Şubu Apartmanı geri dönüştürülebilecek çöplerini ayırmıyor, hepsi aynı çöpe gidiyor" dedi. Kulaklarıma inanamadım, bu bir hizmet, siz geri dönüşebilir çöplerinizi evinizde ayırıryorsunuz, misal bizde her perşembe belediye gelip topluyor, kızartma yağlarını da, pilleri de, herşey herşey geri dönüşüme gidiyor bizde. haftada birde çöplerimizi atıyoruz, öyle hergün çöp atmak yok haliyle. Eeee kirli bezimiz de pek olmadı, malum kumaş bez.

Şöyle bir düşündüm, neler yapıyoruz/yapabiliriz çevre için diye.

Kendi yaptıklarımı yazayım da lişisel tarihime not düşeyim istedim. Sizin de aklınıza gelen ve yazmadığım olursa yazıverinde onları da yapayım.

*EVsel artıkları ayırmak,
*Klimaların her türlüsüne hayır demek,
*Spreyin hiç bir çeşidini kullanmamak (roll-on çoktan icat edildi)
*Naylon poşet yerine kumaş torbaya geçmeyen kalmamıştır zaten,
*5 dakikada duştan çıkmak,
*Diş fırçalarken akan suyu kapamak,
*Çocuğumun poposunda kumaş bez kullanmak,
*Yazın gidebildiğim her yere bisikletle gitmek (kışı pek sevmiyorum)
*Tasarruflu ampul kullanmak, aslında mum ışığını en çok severim,
*Mümkün olan herşeyi cam alıp, onları tekrar tekrar kullanmak,
*En önemlisi evladımıza geri dönüşümü, faydalarını anlatmak. Şu anda çöple geri dönüşümü ayırd edip ona göre atıyor, ve biz buna bayılıyoruz.
*Gereksiz tüm elektrikleri kapamak, ve kapattırmak, oğlanda ışıkları kapıyor sürekli eheheh.

Bunlar geldi bir çırpıda aklıma.

Yazmadıklarım yapmadıklarım değildir belki ama hatırlatırsanız şahane olmaz mı?



Aynadaki aksim isimli çalışmamdan.

26 yorum:

figoltx dedi ki...

Blogumda Fransa'daki çöp toplama yerleriyle ilgili "La dechetterie de Dinard/Dinard çöplüğü" adı alrında bir yazı yazmıştım. Belki senin listeye oradan bir ilave olabilir. Doğa için, çevremiz için el ele vermeliyiz...

Tanya's dedi ki...

Figencim,

Bir çırpıda okudum, pek faydalı:)

Millet marsa gitmiş durumu yaşattı bana:)

annesiningülü dedi ki...

herkes duyarlı olsa keşke.

tosbagalar dedi ki...

Bizim şehrimizde de her çöp aynı yere atılır. Sadece çöp toplayıcılar ayırt ederler. Kimi kağıt toplar, kimi plastik... Onlarda olmasa hepsi çöpe gidiyor

Tanya's dedi ki...

Bahar ve Kızısı Yağmur,

keşke keşke..

Tanya's dedi ki...

Tosbağalar,

En azından onlar var, zira sağlam bir yöntemdir o da..yıllarca çalıştılar bizim için:))

Itır dedi ki...

bildiğim kadarıyla pc tv filan hiç bir şeyi stand by da bırakmamak gerekiyor..tamamen kapatmak lazım..

Unknown dedi ki...

ne diyeyim ki sana süper kadınsın mailecek hem de :) o geri dönüşümden keşke buralarda olsa :) istanbulda kaldığım sürece ben de hep ayırdım geri dönüşüme çöpleri ama burda yok henüz :(inşallah bize de gelir ama pil biriktiriyorum ben de tanyam :) sevgiler öperim ben o leo yu :))

Tanya's dedi ki...

Itır,

Hah babadan kalma alışkanlıkla onu zaten yapıyoruz:)) malum onlar herşeyi düğmeden kapama nesli, ee bize de geçmiş:)

Tanya's dedi ki...

Burcucum,

Biz son 6 yıldır bu hizmeti alıyoruz Kadıköy'de. Sanırım yakında da her yere yayılacaktır, böylelikle çokta az çöp çıkıyor.

Öperim güzel yanaklarından.

angel dedi ki...

Hepsini anlıyorum da Hala sprey deodorant kullanan/kullanabilen insanları anlayamıyorum. Bu kadar çok farklı alternatif piyasada varken bu çevre katili spreyleri üretimden kaldırmayan firmaların da hiçbir ürününü almıyorum.

Tanya's dedi ki...

Angel,

Maalesef daha o bilince bile ulaşamadıkta geri dönüşümden bahsediyoruz.

Benim de anlamam mümkün değil:(

kitapçı anne dedi ki...

Annemlerin sitesinde de çöpler için ayrı konteynerlar var sadece 3 bloktan olşmasına rağmen, bizim 6 blokluk kocaman sitemizde 50 kere söylememe rağmen bir kağıt çöpü bile yok. Ben ısrarla ayrı koyuyotum kağıtları ama sonuçsuz kaldım bu konuda.
İşte piller için ayrı bir kutu var, pilleri işe getiriyorum.
Ama harcaığımız bezler için 1000 yıl çalışsam bile doğaya verdiğimiz zararı geri alamam zaten. :(

Ersin dedi ki...

tek çare tam ve kesin olarak bu önerilere kayıtsız şartsız uymak başka çare yok.... geri dönüşüm kesinlikle yapılmalı hatta yapmayanların çöpleri alınmamalı....

Tanya's dedi ki...

Kitapçıanne,

Geri dönüşümü yönetimler belediyeden talep ediyor, haftanın bir günü belediye kamyonu gelip alıyor malzemeleri. Maalesef bireysel yapamıyorsun.

Piller harika:))

Bezler konusu ise ayrı bir vaka.

Tanya's dedi ki...

Sevgili,

Bak çöpleer birikince mecburen geri dönüştürür bizim millet ehehehe.

Adsız dedi ki...

bazen üsensemde esim tek tek ayirir ,telefonla belediyeden cöp torbasi siparisini verir.belediye posta kutusuna birakir cöp torbalarini .disardada kagit icin, plastikler vs icin 6-7 tane cöp kutusu var ...ayrica pilleri burda markette bulunan kutulara birakiyoruz .soda , kola , hatta kutu kolalar geri dönüsüm icin marketler parayla geri aliyor .mutlaka yurtdisinda görmüssünüzdür otomatik makinalari...hatta ve hatta markette aldiklari pizza vs kutulari bile marketin cöp kutularina birakirlar ...neyse insaallah türkiye de buna önem verir ..
hoscakalin düsseldorf selma

Tanya's dedi ki...

Selma,

Bizim bu anlattıklarını yapabilmemiz için 40 fırın ekmek yememiz gerek.

Siz şanslısınız, bizse istekli:)

Sevgiler kocaman.

Unknown dedi ki...

Çöpleri ayırmakla ilgili herşey söylenmiş zaten, bir de benim her zaman yaptığım şeyleri paylaşmak istiyorum, ben bulaşık makinesine parlatıcı yerine sirke koyuyorum, makine tuzu yerine de kalın tuz (sanırım turşuluk tuz diye de geçiyor).Doğalgaz kombisi kullanırken de yoğuşmalı olanını tercih edip, oda kumandası kullanıyorum. böylece odada istediğim ısıyı elde ettiğimde, kombi kendini kısıyor ve fazladan enerji harcamamış oluyorum.Hiçbir fişi prizde bırakmam, beyaz eşya, tv gibi dayanıklı tüketim mallarının en dayanıklılarını almaya çalışırım ki biliyorsunuz bunların atıklarını doğada yok etmek ve dönüştürmek çok zor:( hepsi petrol türevlerinden yapılıyor:(Ayrıca kalan artık yemekleri çöpe değil de sokak hayvanlarına, kurumuş küflenmiş ekmekleri ıslatıp balkona veya cam kenarına kuşlara vererek çöp deponi sahalarının yükünü de hafifletmiş oluruz diye düşünüyorum. Doğayı düşünmek sadece hava,toprak ve suyu düşünmek değil, üzerinde yaşayan ve doğadan yararlanan tüm canlıları düşünmek demektir. Sevgiler....

Tanya's dedi ki...

Derya;

Bulaşık makinesini bende deneyeceğim.

Artık kemiklerle yemekler sokak kedi ve köpeklerine gidiyor, ekmekler de cam içinde zaten.

Fişten çekme..onu da yapalım.

Malum dünyamız önemli, cocuklara yaşanabilir bir yer bırakmak gerekli.

Sevgiler ve teşekkürler kocaman.

oytunla hayat dedi ki...

Canım benim üzgünüm konuyla ilgili birşey yazamayacağım çünkü şu anda minnoşun yakışıklılığına hayran kalmakla meşgulüm. Ne kadarda büyümüş yaaaa... Saçlar muhteşem hatta ötesi :) Bidaha sizlerden uzak kalmıycam bu kadar kaçırmışım bir sürü şeyi...
Leo'ya kocaman öpücük annesi... Bayıldım bayıldım resmen :))

Tanya's dedi ki...

Oytunla hayat,

Ahahaha..

Saçlar şahane, hele yıkanınca omuzlarda aşağı geliyorlar ya, yiyeceğim onları.

hayal-et dedi ki...

sevgili tanya benim bu konuda yaram büyük. bir gün kapıcımız kapıyı tıkladı. abla dedi boşuna bir sürü poşet yapma ben bunları zaten aynı çöpe atıyorum. kimse gelip ayrı ayrı toplamıyor. bende inat ettim o zaman sana vermem kendim atarım geri dönüşüm konteynerlerine dedim. bir süre topladığım iki koca poşet çöpü aldım çıktım sokağa 1 km yürüdüm ama bulamadım çöplerimi atabilecek bir geri dönüşüm kutusu. belediyeye şikayette falan bulundum ama nafile. bu kadar basit bir şey bile işlemiyor malesef. nasıl bırakıcaz çocuklarımıza bu dünyayı bilmiyorum ki. bazen umutsuzluğa kapılıyorum.

Tanya's dedi ki...

hayal-et,

Sen yinede ayrıştır, belediyeler gelmese bile geceleri ıkıl tıkıl topluyor onları şenlik ruhlu vatandaşlarımız, hem onlara bir katkı olur, hemde yine de dönüştürülmüş olur. Biz eskiden yine de ayırırdık, bilirdikki gecenin bir saati koca tekerlekli arabalarıyla gelip alacaklar.

Umudunu kaybetme, dönüşümün herşekli iyidir bence:))

nalan dedi ki...

Emekli olmadan önce öğrencilerimle ve çevremle paylaştığım çevre koruma,atıklardan tekrar yararlanma,ayrıştırma bilgilerimi,yöntemlerimi torunlarımın doğumundan sonra daha da önemser oldum. Hatta hastalık derecesine vardırdığımı söyleyip şikayet ediyor kocam.Benden de yeni bir nutuk dinliyor sonrasında.

Güzel blogunu genç anneler ve bebek-çocuk malzemelerine duyduğum ilgiyi çok iyi bilen kızımdan duyup geldim ve çok beğendim.Buradan da oğlunun bloguna gececeğim.
Yorum yazıp okuduğumu bilmeni istedim güzel ve akıllı anne:))

Tanya's dedi ki...

Nalan;

En iyisini yapıyorsunuz, hepimiz sizden feyz almalıyız bence:)

Güzel yourmunuz için pek teşekkür ederim:)) Oğlanın bezsşz poposuna yorumunuzu gördüm, hemen giidyorum yanıta:)